Door Mariëtte van Drunen
De verjaringstermijn voor zakelijke vorderingen is vijf jaar. Dat wil zeggen dat u tot vijf jaar na de dag dat de vordering opeisbaar is - de datum waarop de betalingstermijn van de factuur verloopt - nog betaling kunt afdwingen. Voor particulieren geldt een kortere verjaringstermijn van twee jaar.
Als er geen betalingstermijn voor de factuur is afgesproken, geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen, aldus Martijn Kroon, adviseur van ondernemerstijdschrift/kennisnet De Zaak. Kroon adviseert ondernemers ook als de verjaringstermijn is verlopen, toch even contact met de klant op te nemen om de situatie te bespreken. Geen slecht advies, want als de klant onbedoeld niet betaald had, dan zou hij/zij best bereid kunnen blijken alsnog te betalen.
Voorkomen is beter dan genezen
Hebt u meerdere oude facturen die nog steeds niet betaald zijn, dan wordt het tijd om uw debiteurenbeheer eens onder de loep te nemen. Hebt u wel op tijd aanmaningen verstuurd, waren de afspraken met de klant duidelijk genoeg, hoe lang hebt u zelf gewacht met het versturen van de factuur? Er kunnen immers diverse redenen zijn voor een afnemer om de factuur niet op tijd te betalen. Als u erachter kunt komen waarom er niet betaald is, dan kunt u misschien rechtstreeks de oorzaak aanpakken.
Incasso
In het uiterste geval kunt u natuurlijk het innen van de vordering uitbesteden aan een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Voor vertalers geldt dat ze bij diverse beroepsverenigingen zoals het NGTV of de VZV (lid van PZO) gebruik kunnen maken van voordelige of gratis incassodiensten.
Bronnen: advies van de week op De Zaak (kennisnetwerk voor ondernemers), Nederlands Genootschap van Tolken en Vertalers (NGTV) en Vereniging Zelfstandige Vertalers (VZV)
Vertalersnieuws was een informele blog en digitale knipselmap voor vertalers, tolken, ondertitelaars en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws voor deze beroepsgroep. Op deze blog verschenen wetenswaardigheden over taal, vertalen, tolken, ondernemerschap, relevante wetswijzigingen, interessante websites, workshops en nog veel meer. Er verschijnen geen nieuwe edities meer.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Ik denk dat het inderdaad het slimste is om klanten te vriend te houden, vooraleer je een incasso bureau eropaf stuurt. Contact, persoonlijk contact, maakt zo'n situatie waarin iemand niet betaalt, een stuk menselijker. En zo is de kans dat de klant een klant blijft een stuk groter.
Een reactie posten