vrijdag 20 februari 2009

VertalersPlatform biedt nu uitgebreid forum voor vertalers

Aankondiging van VertalersPlatform

Er is nu via de website van VertalersPlatform ook een FORUM voor
vertalers beschikbaar: http://www.vertalersplatform.nl/forum
Dit forum is bedoeld als aanvulling op de reeds bestaande
mailinglists, omdat een forum de volgende voordelen biedt:

- Het is overzichtelijk

- Alle voor vertalers boeiende onderwerpen zijn via onder één noemer
terug te vinden

- Het is makkelijk om bij tijdgebrek alleen dat te lezen wat je nodig
hebt.

- Heb je meer tijd, dan kun je dit forum ook voor intercollegiaal
contact een aanvulling zijn, aangezien er ook een aantal informelere
subforums beschikbaar zijn

- Er is slechts één inschrijving nodig om van alle rubrieken gebruik
te kunnen maken

- Het toevoegen van bijlagen aan een bericht is mogelijk, dit kan
vertaalvragen verduidelijken, wanneer aan de hand van een plaatje een
vraag wordt gesteld

- Dit forum biedt ook nog extra mogelijkheden, zoals een subforum voor
vraag en aanbod: een soort marktplaats voor vertalers

- Op verzoek is het aanmaken van een besloten subforum aan te maken,
voor een beperkte groep vertalers, dat door de aanvrager kan worden
beheerd

- Het is mogelijk om in een daarvoor bedoeld subforum reclame voor
jezelf te maken

- Ook is het mogelijk om in via je profiel reclame te maken voor
jezelf (dit is voor een deel ook zichtbaar naast de berichten die je
plaatst)

- Er zijn aparte subforums voor diverse doelgroepen (zelfstandig
vertalers, vertalers in opleiding, etc.)

Natuurlijk biedt het forum ook voordelen die alle mailinglists tezamen
nu bieden:

- Intercollegiaal contact, zowel op zakelijk niveau:
. stellen/beantwoorden van vertaalvragen
. bespreken van vertaling/vertalergerelateerde onderwerpen
. aanbieden/vinden van vertaalhulpmiddelen (woordenboeken,
licenties, etc.) via Vraag en aanbod

als op persoonlijk niveau:
. Off-topic, humor, actualiteiten, een soort koffiekamer dus, die we
als freelance vertalers ontberen

In het forum is dit onderscheid tussen zakelijke berichten en
off-topic berichten makkelijker te maken.

- Gelegenheid tot netwerken

- Mogelijkheid voor het aanbieden/vinden van vertaalopdrachten

En nog veel meer.

Dit forum is dynamisch van opzet, waarbij de gebruikers voor zover
mogelijk inspraak hebben, en waarbij ideeën van gebruikers ter
verbetering van het forum waar mogelijk en wenselijk zullen worden
uitgewerkt. Elk verzoek tot aanpassing van het forum wordt serieus
bekeken.

Voor diegenen die gehecht zijn aan het volgen van berichten via e-mail
is er de mogelijkheid om je zowel op een onderwerp (draadje) als op
een of meer subforums in zijn geheel te 'abonneren', waardoor je dan
zowel van nieuwe berichten als van reacties een e-mail ontvangt, met
als onderwerpregel:
[VP] "naam forum" - "naam onderwerp"
en in het bericht de tekst van het bericht en een link naar het
bericht in het forum, zodat een reactie snel geplaatst is.

Wil je op de hoogte blijven van de berichten in het forum/gebruik
maken van het forum, surf dan naar www.vertalersplatform.nl/forum en
registreer je: gebruik daarvoor bij voorkeur gewoon je voor- en
achternaam, dit staat wel zo professioneel. In principe is het niet
meer mogelijk zelf je gebruikersnaam te wijzigen. Wil je dat toch, dan
kun je daar contact met me over opnemen.

Voel je vrij het forum te gebruiken, plaats berichten met
vertaalvragen/onderwerpen, reageer op elkaars berichten en probeer
alle mogelijkheden uit.
Omdat het forum nog zo nieuw is, is misschien nog niet alles perfect.
Daarvoor vraag ik jullie begrip.
Kom je iets tegen dat verbetering behoeft, geef dat dan door via het
subforum Support, daar mag je alles melden wat je opvalt en waarvan je
denkt dat het nog moet worden aangepast. Geef het zeker even door als
je stuit op:
. onleesbare teksten
. fouten in teksten
. fouten in toegangsmogelijkheden
. onduidelijke foutmeldingen
Geef bij je bericht duidelijk aan hoe je op dat scherm bent gekomen,
zodat ik het terug kan vinden.

Graag tot ziens bij het forum!

Alvast mijn hartelijke dank!

Ineke

======================
Ineke Kuiper
Vertalersplatform
www.vertalersplatform.nl

tel: +31 (0)8787 40849
cell phone: +31 (0)6 121 99 260
info@vertalersplatform.nl

Nog eens: elektronisch factureren mag nu echt

De staatssecretaris van Financiën heeft besloten dat (elektronische) facturen voortaan vormvrij zijn. Ondernemers kunnen daardoor bijvoorbeeld ook facturen versturen als PDF-document.

U kunt zelf beslissen om uw elektronische factuur te beveiligen. Zo kunt u (bijvoorbeeld) een PDF-document beveiligen met een wachtwoord. Zo'n document kan zonder wachtwoord (door de ontvanger) wel worden gelezen en afgedrukt, maar niet veranderd. Als u het naar uw afnemer verstuurt, weet u zeker dat de inhoud van het bericht niet tijdens de verzending over het internet is veranderd.

Op het internet vindt u verschillende tooltjes waarmee u uit een teksverwerkings- of boekhoudpakket direct een beveiligde PDF kunt maken. Meestal installeren deze tooltjes zich als "printer" op uw systeem. Door met deze "printer" een afdruk te maken, wordt de factuur als beveiligd PDF-document op uw harde schijf opgeslagen. Google bijvoorbeeld op "free pdf writer" voor een aantal gratis tooltjes om PDF's te maken. Kies bij voorkeur een versie die beveiliging van PDF's ondersteunt. Het beveiligde document kunnen u en uw afnemer elektronisch in de administratie bewaren. U kunt ook gebruik maken van een zogenoemde service provider die u helpt bij het opstellen en verzenden van uw facturen.

Naast het versturen door middel van een eenvoudig PDF-document zijn er ook oplossingen op de markt waarmee de ontvanger van een factuur de factuurgegevens rechtstreeks elektronisch uit het factuurbericht in zijn administratie kan inlezen. Daarvoor kunt u gebruik maken van standaarden, zoals UBL. U hoeft de informatie van de factuur dan niet meer over te typen. Door gebruik te maken van dit soort mogelijkheden kunt u bij het verzenden van uw facturen een maximale administratievelastenverlichting bereiken, voor uzelf maar ook voor uw afnemers.

De overige factuurvereisten wijzigen niet: op het elektronische factuurbericht moet u als ondernemer alle informatie vermelden die ook op een papieren factuur moet staan. Het gaat puur om de wijze waarop partijen de facturen of factuurgegevens uitwisselen.


Bron: Nieuwsbericht van het Ministerie van Financiën

donderdag 19 februari 2009

Minder regels voor ZZP-ers

‘Ondernemerschap levert een belangrijke bijdrage om economische moeilijkheden van dit moment het hoofd te bieden. Dat geldt voor grote en voor kleinere bedrijven en zeker voor pioniers die als Zelfstandige Zonder Personeel (zzp) opereren. Zij moeten ruimte krijgen om te ondernemen.’

Dat zei staatssecretaris Heemskerk bij de overhandiging van het actieplan 'Zelfstandigen zonder Personeel en zonder Hinderlijke regels'. Het actieplan is gebaseerd op een top tien van hinderlijke regels voor zzp-ers die de drie zzp-organisaties in Nederland op verzoek van de staatssecretaris hebben opgesteld.

Obstakel
Volgens Heemskerk zijn regels nodig om de economie in goede banen te leiden, maar het moet geen onoverkomelijk obstakel worden. De staatssecretarissen Heemskerk en De Jager (Financiën) zijn samen verantwoordelijk voor het verminderen van regeldruk.

Voor de zzp-ers wordt het dit jaar al makkelijker. De VAR-verklaring, die moet worden aangevraagd door opdrachtnemers, wordt in het vervolg na het derde jaar automatisch verlengd. Hiervoor is het niet noodzakelijk om aan te tonen dat er drie of meer opdrachtgevers zijn. Ook een inschrijvingsbewijs bij de Kamer van Koophandel hoeft voortaan voor het aanvragen van vergunningen niet meer overlegd te worden. De gemeenten kunnen dit immers heel eenvoudig zelf nagaan omdat zij toegang hebben tot de registers van de Kamers van Koophandel.

Aanbestedingswet
Door het verder professionaliseren van aanbestedingsprocedures wordt voorkomen dat zzp-ers ten onrechte worden uitgesloten. In het nieuwe voorstel voor de Aanbestedingswet zal het ministerie van Economische Zaken maatregelen nemen om de administratieve lasten voor inschrijvers van overheidsopdrachten, die voor veel zzp-ers een flink probleem vormen, te verlagen.

Bron: Persbericht Ministerie van Economische Zaken

maandag 16 februari 2009

Vertaalslag 2009: een avond over de zin en onzin van hervertalen

Tijdens de Boekenweek, op donderdag 12 maart, organiseren de vertalers van de VvL een avond over de zin en onzin van hervertalen. Wanneer is een boek aan hervertaling toe? En wie bepaalt dat? Hoe hedendaags moet het Nederlands van een vertaalde klassieker zijn? Is het misschien beter om een oude vertaling te moderniseren in plaats van een nieuwe vertaling te maken? Deze vragen komen uitgebreid aan bod.

Aan het woord komen deskundigen vanuit diverse organisaties binnen het boekenvak, zoals Maarten Asscher,Henk Pröpper, Nicolaas Matsier, Marita Mathijsen en natuurlijk de vertalers zelf.

Programma Vertaalslag 2009

Wilt u op vvl@vsenv.nl of via telefoonnummer 020 - 624 0803 laten weten of u komt? Wij hopen u op deze avond te mogen verwelkomen! Ook niet-leden van de VvL zijn van harte uitgenodigd.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de VvL (Janne Rijkers, vvl@vsenv.nl, www.vvl.nu)

Bron: website van de VvL

BTW-regels grensoverschrijdende diensten veranderen in 2010

De Ondernemer.nl bericht vandaag dat de btw-regels voor grensoverschrijdende diensten per 1 januari 2010 flink gaan veranderen. Met name opvallend is dat er volgens De Ondernemer verplichtingen bij zullen gaan komen, zoals kwartaaloverzichten (zoals die voor intracommunautaire leveringen).

Overigens zou de teruggaafprocedure voor in het buitenland betaalde btw sterk vereenvoudigd worden volgens financieel adviesbureau Deloitte.

Lees voor meer informatie vooral het artikel op de site van De Ondernemer.nl zelf.

Bron: De Ondernemer.nl