Door Sigrid Kauffman
Alleen al vanwege het basisprincipe 1 +1 = 2 en samen weten we meer dan alleen zou je een samenwerking kunnen overwegen. In mijn visie brengt samenwerken je altijd verder. Je leert van anderen, je weet samen meer en je gezamenlijke marktgebied is groter.
Met de tegenwerping “als ik met een ander samenwerk of hem of haar iets vertel gaan ze er met mijn idee of klant vandoor,” kan ik niet veel. Ja, er zijn inderdaad voorbeelden dat het zo gaat, alleen zijn die sterk in de minderheid ten opzichte van hun positieve tegenhangers.
Het is de combinatie persoon + idee die uniek is.Kijk bijvoorbeeld eens in een winkelstraat: daar zitten vaak veel schoenenwinkels op een rij, maar geen winkel is hetzelfde. Toch hebben ze bij de start allemaal besloten dat ze schoenen aan particulieren gaan verkopen. Mensen die op zoek zijn naar schoenen kijken zelden bij maar één schoenenwinkel. Dit weten de eigenaren van schoenenwinkels. Hoewel ze met de concurrent om de hoek niet alle klanten krijgen, maken ze door zich daar te vestigen – die meer kopers voor iedereen aantrekt – wel extra winst.
Winkels en bedrijven die samen naar voren komen of zichtbaar zijn, versterken elkaar meer dan dat de concurrentie ze hindert. Klanten kunnen dankzij de combinatie sneller producten vergelijken en beslissen dus ook sneller.
Een ander voordeel van het opzoeken van samenwerking in welke vorm dan ook, is dat je niet helemaal alleen reclame hoeft te maken. Klanten komen via meerdere kanalen op je pad. Bovendien kun je door de input van anderen beter inspelen op je klanten en geven goede samenwerkingen je extra inspiratie en energie. En dit merken je klanten.
Veel succes met ondernemen deze maand. Ik ben benieuwd met wie jij graag samenwerkt en of je daar ook actie op hebt ondernomen.
1 opmerking:
Ik heb het afgelopen jaar ook gemerkt dat een samenwerking met een collega veel kan opleveren. Zoals jij al zei, kom je samen verder, maar het heeft ook praktische voordelen: bijv. kwaliteitsbewaking (elkaars vertalingen corrigeren), elkaar stimuleren nóg beter te vertalen, invallen als je ziek bent of op vakantie gaat, uitwisseling op marketingvlak, samen acquireren en grote projecten binnenhalen, gebruikmaken van elkaars netwerk… De voordelen zijn enorm en volgens mij geldt dan zelfs 1 + 1 > 2!
Een reactie posten