Staatssecretaris Heemskerk gaat telemarketingbedrijven verplichten een ‘bel me niet’ register te raadplegen voor ze mensen thuis bellen. Dit stelt hij in reactie op onderzoek van onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan negentig procent van de consumenten geen ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen of diensten wil. Daarnaast blijkt dat 56 procent van de ondervraagden zich hiervan wil laten afsluiten.
Consumenten kunnen zich melden bij Stichting Infofilter als ze niet langer door telemarketingbedrijven willen worden gebeld. Bedrijven zijn echter niet verplicht om de bestanden van Infofilter te gebruiken. Ook blijkt de stichting bij tweederde van de consumenten onbekend. Al met al is het huidige systeem onvoldoende effectief.
Het nieuwe systeem dat Heemskerk voorstelt, verplicht de telemarketeers het register te raadplegen voordat zij iemand bellen. Ook moeten zij mensen voortaan actief de mogelijkheid aanbieden zich af te melden voor ongevraagde telefoontjes. Consumenten kunnen zich eenmalig aanmelden voor een plaats op de ‘bel me niet’ lijst.
De staatssecretaris heeft de voorbereidingen voor een verplicht register al in gang gezet. De OPTA lijkt de meest aangewezen organisatie om het register in onder te brengen. De staatssecretaris is van plan de maatregelen begin 2008 in werking te laten treden.
Sinds de aankondiging heeft de site van Infofilter een flinke toestroom van bezoekers gehad die een eigen account wilden aanmaken. 'De drukte was zelfs zo groot dat dit deel van de dienstverlening voor korte tijd niet beschikbaar was' , zo vertelt de stichting op haar website.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten