Om een succesvol bedrijf te hebben, is het van vitaal belang dat je genoeg klanten hebt. Vorige keer heb ik geschreven over hoe je je ideale klant kunt vinden, maar nog beter is het als zij jou vinden. Hoe zorg je daarvoor?
Marco Bouman van de site Ondernemen en Internet beschreef het als volgt: het draait om 1. bekendheid, 2. vertrouwen en 3. conversie.
1. Bekendheid
Zorg dat je zichtbaar bent. Al eerder schreef ik hoe je als vertaler sociale media kunt inzetten om je online zichtbaarheid te vergroten. Het is belangrijk dat je goed bereikbaar bent op Facebook, Twitter, LinkedIn en je eigen website, zodat potentiële klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Dit is ook de ideale plek om te laten weten dat je weer beschikbaar bent voor nieuwe opdrachten. Bovendien kunnen mensen jouw bericht gemakkelijk delen of retweeten, zodat nog meer mensen weten dat je ze van dienst kunt zijn.Blog
Als je wilt, kun je op je website een blog beginnen waarop je wekelijks schrijft, bijvoorbeeld over taalkwesties of wat je zoal meemaakt als vertaler. Zo zorg je voor steeds nieuwe content op je site, wat je vindbaarheid in Google vergroot. Om nog beter gevonden te worden door Google, kun je je verdiepen in SEO: Search Engine Optimization. Het voert te ver om daar in dit artikel dieper op in te gaan, maar er is genoeg over SEO geschreven, waaronder ook het boek Search Engine Optimization voor Dummies, waarin SEO in simpele bewoordingen wordt uitgelegd.2. Vertrouwen
Over vertrouwen heb ik in de vorige editie ook al geschreven. Als je nieuwe mensen ontmoet, zorg er dan eerst voor dat je een relatie met ze opbouwt, voordat je ze tot klant en vervolgens tot ambassadeur probeert te maken.Netwerken
Het ontmoeten van nieuwe mensen, potentiële klanten, kun je doen door een netwerk op te bouwen. Want als je netwerk groeit, heb je toegang tot heel veel mensen. Dit zijn niet per se de mensen uit je eigen netwerk, maar het kunnen ook mensen zijn die zij weer kennen. Maak gebruik van het netwerk van je netwerk!Om je netwerk te vergroten kun je naar netwerkevenementen gaan. Deze worden bijvoorbeeld georganiseerd door de Kamer van Koophandel of Open Coffee. Online netwerken kan ook, bijvoorbeeld op sites als www.translatorspub.com, www.translatorscafe.com of www.proz.com, maar dit heeft als nadeel dat het moeilijker is om vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klanten. Een voordeel van online netwerken is wel dat je meer mensen kunt bereiken met minder moeite.
3. Conversie
Dat de klant jou heeft gevonden, betekent niet dat je zelf niets hoeft te doen. Het belangrijkste wanneer je nieuwe mensen hebt ontmoet, is het contact na afloop. Probeer zo snel mogelijk na de ontmoeting te mailen of te bellen. Zo houd je contact met je potentiële klanten en zullen ze eerder aan je denken als ze een vertaler nodig hebben.Wil je meer lezen over hoe je klanten aantrekt, dan beveel ik het boek “Laat de klant naar je toekomen” van Erno Hannink aan. Ook op zijn site kun je veel lezen over ondernemerschap.
Bronnen
Erno Hannink “ Laat de klant naar jou komen”, A.W. Bruna, 2009. ISBN 9789022959459.
Peter Kent “Search Engine Optimization for Dummies” , John Wiley & Sons Inc, 2012. ISBN 9781118336854
Marco Bouwman “Ondernemen en Internet”
Kamer van Koophandel “Hoe kan ik netwerken”
Open Coffee “Het informele ondernemersnetwerk van Nederland en België”
Translatorspub
Translatorscafe
Proz.com
Erno Hannink “Klanten aantrekken”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten