vrijdag 31 augustus 2012

Wat u kunt leren van de Business Bootcamp

Door Silvie van der Zee

In de vorige Vertalersnieuws vertelde ik u over de Business Bootcamp (BBC) van Open Circles Academy. Dit keer ga ik wat dieper in op de inhoud van de cursus.

Bootcamp-docent en organisator Nisandeh Neta heeft de hele cursus gestructureerd rond een zelfbedacht systeem: MG-SPI: Mindset, Goals, Strategy, Planning en Implementation. Hieronder leest u wat dit inhoudt.

Mindset

In de Business Bootcamp (BBC) leer je dat je niet meer moet denken als een werknemer, maar als een ondernemer. Als werknemer leer je om tussen 9 en 5 hard te werken en uit te voeren wat je door je baas verteld wordt. Als ondernemer ben je eigen baas. Dit betekent dat je betaald wordt voor je afgeleverde werk, niet je tijd, zoals een werknemer (elke werkdag 8 uur per dag, hoe productief of onproductief je ook bent).

Je zult moeten leren dat er geen financiële zekerheid is als ondernemer en je moet leren om kansen niet alleen te zien en te grijpen, maar ook zelf te creëren. Een ondernemer kan geen afwachtende houding aannemen, maar moet zelf op zoek naar kansen, want anders komt er geen brood op de plank.

Goals

Als ondernemer is het belangrijk om doelen te stellen. Werknemers kunnen persoonlijke doelen hebben, maar bepalen niet de doelen van het bedrijf. Als ondernemer ben je je bedrijf, dus moet je zelf je (zakelijke) doelen stellen.

Stel deze doelen op een positieve manier, bijvoorbeeld “Ik heb al mijn schulden afbetaald” in plaats van “Ik heb geen schulden meer;” dit past beter bij een positieve mindset. Zorg daarnaast voor zowel korte- als langetermijndoelen. De kortetermijndoelen zorgen ervoor dat je je langetermijndoelen in stapjes bereikt. Bovendien motiveert het als je merkt dat je een doel behaald hebt.

Vertel anderen over je doelen, want alleen doelen stellen is niet genoeg om ze ook te behalen. Door anderen over jouw doelen te vertellen, creëer je voor jezelf een stok achter de deur en word je gestimuleerd om aan de slag te gaan om je doelen te behalen. Daarnaast kunnen anderen je helpen als ze weten waar je mee bezig bent.

Strategy

Nisandeh Neta is ervan overtuigd dat je eerst moet geven voordat je kunt ontvangen. Daarom zijn Business Bootcamp en nog een paar andere introductiecursussen gratis. Ook geeft hij gratis videocursussen weg en plaatst hij elke week nieuwe, gratis artikelen op de site van BBC. Daarna ontvangt hij inkomsten van de mensen die zijn vervolgcursussen gaan volgen.

Hoe werkt dit voor jouw bedrijf? Stel, je wilt een boek vertalen en je moet de uitgever overtuigen om met jou in zee te gaan. Vertaal dan enkele pagina’s of het eerste hoofdstuk gratis en ga pas onderhandelen als hij tevreden is. Zo kunnen je opdrachtgevers ontdekken hoe goed je bent, zonder dat het ze wat gekost heeft. Ze lopen geen enkel (financieel) risico, dus waarom zouden ze je niet een kans geven om je te bewijzen?

Naast het gratis weggeven van je dienst of product, leer je in de Business Bootcamp ook hoe je het beste je marketingstrategie kunt bepalen, hoe belangrijk netwerken is en hoe je je product of dienst onderscheidend maakt.

Houd bij het bepalen van je zakelijke strategie altijd je doelen in gedachten. Als je alleen voor buitenlandse opdrachtgevers werkt, is het niet nodig om naar plaatselijke KvK-netwerkborrels te gaan, maar kun je beter online actief zijn met je marketing, bijvoorbeeld via Linkedin of sociale media.

Planning

Als je eenmaal je doelen en strategieën hebt bepaald, is het tijd om een planning te maken. Het is belangrijk dat je je aan de planning houdt, want anders behaal je je doelen nooit: “als je faalt om te plannen, dan plan je om te falen” (Benjamin Franklin).

Neem elke dag een paar minuten de tijd om je dag te plannen en schrijf deze planning ook op. Je kunt een planning wel in je hoofd hebben zitten, maar als je hem opschrijft hoef je er niet meer aan te denken en maak je ruimte in je hoofd voor andere dingen. Ook is de kans kleiner dat je wat vergeet, want je kunt helaas maar een beperkt aantal dingen onthouden. Bovendien is het makkelijker een planning op papier aan te passen, dan uit je hoofd.

Houd bij het plannen je einddoel in gedachten en plan dan als het ware ‘achteruit.’ Probeer ook ruim te plannen, zodat er ruimte is voor eventuele tegenvallers, spoedjes of andere ongeplande zaken. Op deze manier heb je genoeg tijd ingepland voor je opdrachten en zul je niet snel in tijdnood komen.

Implementation

Nu je de juiste mindset, de juiste doelen, de juiste strategie en een goede planning hebt, is het tijd om aan de slag te gaan: implementatie! Want als je niet uitvoert wat je hebt bedacht, kom je nergens.

Dit is het moeilijkste gedeelte. Implementatie betekent beslissen, actie ondernemen, feedback verwerken en corrigeren. Begin meteen, want van uitstel komt afstel. Wees niet bang om je klanten te benaderen en ze te vragen wat ze van jouw diensten vinden en hoe het wellicht beter kan. Zodra je dat hebt gedaan, verwerk je deze feedback meteen, zodat je meer tevreden klanten krijgt. En hoe meer tevreden klanten, hoe beter het gaat met jouw bedrijf!



Bron
De website van Business Bootcamp

Geen opmerkingen: