zaterdag 24 september 2011

Personal branding voor tolken en vertalers

Door Mariëlle van Benthum

Zelfstandige professionele tolken en vertalers moeten bijscholen op hun vakgebieden. Dat betekent vaak veel lezen in zowel de bron- als de doeltaal, en ook vakinhoudelijk de laatste ontwikkelingen volgen. Daarnaast moeten ze weten hoe ze opdrachten kunnen krijgen. Tolken Select organiseert daarom op twee zaterdagen een training waarin u leert hoe u personal branding toepast als marketing tool.

Elevator pitch
De training is praktijkgericht. U leert hoe u zich op een unieke, aansprekende manier in de markt zet. Een van de hulpmiddelen daarbij is de zogenaamde ‘elevator pitch’. Dit is een minipresentatie over wat u te bieden hebt. Het idee is dat u in een tijdsbestek dat niet langer duurt dan een vluchtige ontmoeting in een lift kort en krachtig uitlegt wie u bent en wat u voor een ander kunt betekenen. Als het u lukt om in heel korte tijd een professionele indruk te maken, wordt u mogelijk in de toekomst gevraagd voor een opdracht als gevolg van deze korte ontmoeting.

Wat maakt mij zo bijzonder?
Op de eerste dag van de training denkt u na over wat u bijzonder maakt voor uw klanten. Wat voor merk bent u? Op deze dag draait het vooral om uzelf. Op de tweede dag staat u stil bij de vraag hoe u binding kunt maken met klanten. Bijzonder is dat u aan het einde van de training een plan opstelt om uw ambities daadwerkelijk uit te voeren en in de praktijk te brengen. U kunt hier nog individuele begeleiding bij krijgen.

Dromen opnemen in concrete zakelijke doelstellingen
Aldo van Duivenboden leidt de training. Hij heeft aan de Universiteit van Leuven zijn MBA gehaald en heeft verschillende marketingfuncties gehad bij multinationals zoals DSM, Philips en Holec. Al meer dan tien jaar helpt hij als zelfstandig ondernemer anderen hun dromen om te zetten in zakelijke doelstellingen. Omdat hij weet dat trucjes op lange termijn niet werken, pakt hij het praktisch aan en verenigt hij de persoonlijke drijfveren van ondernemers met hun zakelijke ambities.

Praktische gegevens over de training
De cursus levert 16 PE-punten op en wordt gehouden in Amersfoort op zaterdag 4 en 11 februari 2012. De kosten bedragen 585,00 euro. Deze prijs in exclusief BTW, maar inclusief cursusmateriaal, lunch, koffie en thee en een telefonisch consult. Voor meer informatie en inschrijving, zie Het vergroten van ondernemerskwaliteiten van tolken en vertalers.